Nieuw. Meer nieuws
Een goed gevoel berekenen
Een goed gevoel berekenen? Welzijn berekenen? Resultaatmeting? Monitoring? Hoe dan? Een vraagstelling die heel herkenbaar is voor alle werkers in onderwijs, educatie en welzijns- en zorgsector. Jazeker! Maar ook voor hen die werken in het publieke domein en de ‘schone’ kunsten….
“Genieten van kunst is volgens Cottrell Boyce een diepe en krachtige vorm van aandacht. In navolging van het ‘slow cooking’ noemt hij het ‘slow thinking.’ Dat levert misschien niet direct iets op, maar indirect wel.'” Omdat genieten verdacht is en kunstonderwijs, in welke vorm dan ook, nooit precíes kan laten zien wat het oplevert, legt deze vorm van onderwijs het steeds vaker af tegen lessen in rekenen en taal.
A must read; “Waarom een ‘goed gevoel krijgen’ van kunst net zo belangrijk is als rekenen“; artikel van De Correspondent
“Zij stelt zich voor hoe het is om uit eten te gaan met de meester van de analytische vaardigheden; ‘We krijgen dadelijk wat eiwitten, wat koolhydraten (niet te veel natuurlijk) en we gaan wat converseren. Als je me aan het lachen krijgt, is dat een lichamelijk reactie die betekent dat ik wellicht ‘gedachten’ krijg en dán maak je mísschien nog wel een kans bij mij vanavond…..’”